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1                 The Common Clk Framework
2                 Mike Turquette <mturquette@ti.com>
3
4 This document endeavours to explain the common clk framework details,
5 and how to port a platform over to this framework.  It is not yet a
6 detailed explanation of the clock api in include/linux/clk.h, but
7 perhaps someday it will include that information.
8
9         Part 1 - introduction and interface split
10
11 The common clk framework is an interface to control the clock nodes
12 available on various devices today.  This may come in the form of clock
13 gating, rate adjustment, muxing or other operations.  This framework is
14 enabled with the CONFIG_COMMON_CLK option.
15
16 The interface itself is divided into two halves, each shielded from the
17 details of its counterpart.  First is the common definition of struct
18 clk which unifies the framework-level accounting and infrastructure that
19 has traditionally been duplicated across a variety of platforms.  Second
20 is a common implementation of the clk.h api, defined in
21 drivers/clk/clk.c.  Finally there is struct clk_ops, whose operations
22 are invoked by the clk api implementation.
23
24 The second half of the interface is comprised of the hardware-specific
25 callbacks registered with struct clk_ops and the corresponding
26 hardware-specific structures needed to model a particular clock.  For
27 the remainder of this document any reference to a callback in struct
28 clk_ops, such as .enable or .set_rate, implies the hardware-specific
29 implementation of that code.  Likewise, references to struct clk_foo
30 serve as a convenient shorthand for the implementation of the
31 hardware-specific bits for the hypothetical "foo" hardware.
32
33 Tying the two halves of this interface together is struct clk_hw, which
34 is defined in struct clk_foo and pointed to within struct clk.  This
35 allows for easy navigation between the two discrete halves of the common
36 clock interface.
37
38         Part 2 - common data structures and api
39
40 Below is the common struct clk definition from
41 include/linux/clk-private.h, modified for brevity:
42
43         struct clk {
44                 const char              *name;
45                 const struct clk_ops    *ops;
46                 struct clk_hw           *hw;
47                 char                    **parent_names;
48                 struct clk              **parents;
49                 struct clk              *parent;
50                 struct hlist_head       children;
51                 struct hlist_node       child_node;
52                 ...
53         };
54
55 The members above make up the core of the clk tree topology.  The clk
56 api itself defines several driver-facing functions which operate on
57 struct clk.  That api is documented in include/linux/clk.h.
58
59 Platforms and devices utilizing the common struct clk use the struct
60 clk_ops pointer in struct clk to perform the hardware-specific parts of
61 the operations defined in clk.h:
62
63         struct clk_ops {
64                 int             (*prepare)(struct clk_hw *hw);
65                 void            (*unprepare)(struct clk_hw *hw);
66                 int             (*enable)(struct clk_hw *hw);
67                 void            (*disable)(struct clk_hw *hw);
68                 int             (*is_enabled)(struct clk_hw *hw);
69                 unsigned long   (*recalc_rate)(struct clk_hw *hw,
70                                                 unsigned long parent_rate);
71                 long            (*round_rate)(struct clk_hw *hw, unsigned long,
72                                                 unsigned long *);
73                 long            (*determine_rate)(struct clk_hw *hw,
74                                                 unsigned long rate,
75                                                 unsigned long *best_parent_rate,
76                                                 struct clk **best_parent_clk);
77                 int             (*set_parent)(struct clk_hw *hw, u8 index);
78                 u8              (*get_parent)(struct clk_hw *hw);
79                 int             (*set_rate)(struct clk_hw *hw, unsigned long);
80                 void            (*init)(struct clk_hw *hw);
81         };
82
83         Part 3 - hardware clk implementations
84
85 The strength of the common struct clk comes from its .ops and .hw pointers
86 which abstract the details of struct clk from the hardware-specific bits, and
87 vice versa.  To illustrate consider the simple gateable clk implementation in
88 drivers/clk/clk-gate.c:
89
90 struct clk_gate {
91         struct clk_hw   hw;
92         void __iomem    *reg;
93         u8              bit_idx;
94         ...
95 };
96
97 struct clk_gate contains struct clk_hw hw as well as hardware-specific
98 knowledge about which register and bit controls this clk's gating.
99 Nothing about clock topology or accounting, such as enable_count or
100 notifier_count, is needed here.  That is all handled by the common
101 framework code and struct clk.
102
103 Let's walk through enabling this clk from driver code:
104
105         struct clk *clk;
106         clk = clk_get(NULL, "my_gateable_clk");
107
108         clk_prepare(clk);
109         clk_enable(clk);
110
111 The call graph for clk_enable is very simple:
112
113 clk_enable(clk);
114         clk->ops->enable(clk->hw);
115         [resolves to...]
116                 clk_gate_enable(hw);
117                 [resolves struct clk gate with to_clk_gate(hw)]
118                         clk_gate_set_bit(gate);
119
120 And the definition of clk_gate_set_bit:
121
122 static void clk_gate_set_bit(struct clk_gate *gate)
123 {
124         u32 reg;
125
126         reg = __raw_readl(gate->reg);
127         reg |= BIT(gate->bit_idx);
128         writel(reg, gate->reg);
129 }
130
131 Note that to_clk_gate is defined as:
132
133 #define to_clk_gate(_hw) container_of(_hw, struct clk_gate, clk)
134
135 This pattern of abstraction is used for every clock hardware
136 representation.
137
138         Part 4 - supporting your own clk hardware
139
140 When implementing support for a new type of clock it only necessary to
141 include the following header:
142
143 #include <linux/clk-provider.h>
144
145 include/linux/clk.h is included within that header and clk-private.h
146 must never be included from the code which implements the operations for
147 a clock.  More on that below in Part 5.
148
149 To construct a clk hardware structure for your platform you must define
150 the following:
151
152 struct clk_foo {
153         struct clk_hw hw;
154         ... hardware specific data goes here ...
155 };
156
157 To take advantage of your data you'll need to support valid operations
158 for your clk:
159
160 struct clk_ops clk_foo_ops {
161         .enable         = &clk_foo_enable;
162         .disable        = &clk_foo_disable;
163 };
164
165 Implement the above functions using container_of:
166
167 #define to_clk_foo(_hw) container_of(_hw, struct clk_foo, hw)
168
169 int clk_foo_enable(struct clk_hw *hw)
170 {
171         struct clk_foo *foo;
172
173         foo = to_clk_foo(hw);
174
175         ... perform magic on foo ...
176
177         return 0;
178 };
179
180 Below is a matrix detailing which clk_ops are mandatory based upon the
181 hardware capabilities of that clock.  A cell marked as "y" means
182 mandatory, a cell marked as "n" implies that either including that
183 callback is invalid or otherwise unnecessary.  Empty cells are either
184 optional or must be evaluated on a case-by-case basis.
185
186                               clock hardware characteristics
187                 -----------------------------------------------------------
188                 | gate | change rate | single parent | multiplexer | root |
189                 |------|-------------|---------------|-------------|------|
190 .prepare        |      |             |               |             |      |
191 .unprepare      |      |             |               |             |      |
192                 |      |             |               |             |      |
193 .enable         | y    |             |               |             |      |
194 .disable        | y    |             |               |             |      |
195 .is_enabled     | y    |             |               |             |      |
196                 |      |             |               |             |      |
197 .recalc_rate    |      | y           |               |             |      |
198 .round_rate     |      | y [1]       |               |             |      |
199 .determine_rate |      | y [1]       |               |             |      |
200 .set_rate       |      | y           |               |             |      |
201                 |      |             |               |             |      |
202 .set_parent     |      |             | n             | y           | n    |
203 .get_parent     |      |             | n             | y           | n    |
204                 |      |             |               |             |      |
205 .init           |      |             |               |             |      |
206                 -----------------------------------------------------------
207 [1] either one of round_rate or determine_rate is required.
208
209 Finally, register your clock at run-time with a hardware-specific
210 registration function.  This function simply populates struct clk_foo's
211 data and then passes the common struct clk parameters to the framework
212 with a call to:
213
214 clk_register(...)
215
216 See the basic clock types in drivers/clk/clk-*.c for examples.
217
218         Part 5 - static initialization of clock data
219
220 For platforms with many clocks (often numbering into the hundreds) it
221 may be desirable to statically initialize some clock data.  This
222 presents a problem since the definition of struct clk should be hidden
223 from everyone except for the clock core in drivers/clk/clk.c.
224
225 To get around this problem struct clk's definition is exposed in
226 include/linux/clk-private.h along with some macros for more easily
227 initializing instances of the basic clock types.  These clocks must
228 still be initialized with the common clock framework via a call to
229 __clk_init.
230
231 clk-private.h must NEVER be included by code which implements struct
232 clk_ops callbacks, nor must it be included by any logic which pokes
233 around inside of struct clk at run-time.  To do so is a layering
234 violation.
235
236 To better enforce this policy, always follow this simple rule: any
237 statically initialized clock data MUST be defined in a separate file
238 from the logic that implements its ops.  Basically separate the logic
239 from the data and all is well.
240
241         Part 6 - Disabling clock gating of unused clocks
242
243 Sometimes during development it can be useful to be able to bypass the
244 default disabling of unused clocks. For example, if drivers aren't enabling
245 clocks properly but rely on them being on from the bootloader, bypassing
246 the disabling means that the driver will remain functional while the issues
247 are sorted out.
248
249 To bypass this disabling, include "clk_ignore_unused" in the bootargs to the
250 kernel.